California

California
Limantour beach, Point Reyes
Posts tonen met het label Musée Picasso. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Musée Picasso. Alle posts tonen

zondag 3 januari 2016

Jaaroverzicht 2015

Het is de tijd van jaaroverzichten, ze duiken overal op.
En du-hus maken we hier ook een lijstje.

Ondanks het feit dat er doorheen Kek haar 2015 een afschuwelijk dikke, rode draad van dokters, specialisten, kinesisten, therapeuten, behandelingen, onderzoeken, medicatie en achteruitgang loopt, zijn er ook echte toppers om te koesteren! 

Zo was het een jaar lang genieten van veel momenten met familie en vrienden.
En om een beetje chronologisch te blijven, zoals het hoort in overzichten, beginnen we bij Camille Claudel in Roubaix.

Het uitzonderlijke van Camille Claudel wordt weer eens bevestigd in La Piscine, een museum dat een uitstap zeker waard is.
Het ligt net binnen Frankrijk.

Kek ontdekt Stockholm, met zijn Fotografiska, de kunstige metrostations, de tentoonstelling 'Louise Bourgeois' in het Moderna Museet, Anna in Lappis en nog veel meer...

In Parijs maakt het heropende Picassomuseum indruk, evenals het Musée Marmottan.

En verder herinnert Kek zich graag:

Het kamperen in zwoel Arnhem, ter ere van Spinvis (papapa-papapa-papapa-paaa-papa-papa-papaa),

Watou, ondanks het caravanpark van de suppoosten, 
TAZ in Oostende en MA in Brugge,

Drie weken nazomer in De Harie,

De kanon Pokajanen van Pårt in het Marca in Etikhove,

De Klimaatmars en de zee in Oostende,

Lotte en de jongens tijdens de logeerpartij bij de badkamerverbouwing,

En buiten klassement:  
Bomma die meezingt met 'Gaudeamus igitur' op het feestje voor haar 90ste verjaardag! 
Dat moet zowat het meest ontroerende persoonlijke moment van 2015 geweest zijn.

Dat dit maar enkele, heel persoonlijke lichtpuntjes zijn in een jaar met wereldschokkende gebeurtenissen zoals vliegtuigcrashes, terreuraanslagen, de vluchtelingenstroom, de achteruitgang van het milieu, ... weze duidelijk.
Maar, even terugblikken doet deugd!
En zoals Kek zich uit haar jeugd enkel en alleen witte Kersten herinnert, zo wil ze ook vooral de goeie ervaringen onthouden.

Wat 2016 brengt blijft onvoorspelbaar.
Dat zal zowel op persoonlijk als minder persoonlijk vlak zo zijn.

Er kwam alvast een beer in Kek haar kachel wonen


en een nieuwsgierig meisje aan de muur.
We kunnen er aan beginnen, aan 2016!


dinsdag 3 februari 2015

In Parijs houden ze van kunst

De Parisiens (en bij uitbreiding de Fransen?) hebben er heel wat voor over om een tentoonstelling of een museum te bezoeken.  
Meer dan een uur buiten aanschuiven in weer en wind, het deert ze niet. Wij voelen ons ondertussen al zodanig ingeburgerd dat we gewoon achter de rij aansluiten en mee aanschuiven. 
Vroeger zouden we onze neus opgehaald hebben en 'wel eens later terugkomen'.
Het gaat zo voor het pas heropende Musée Picasso, in de regen,


voor le Centre Pompidou, nog steeds in de regen,


voor het Musée du Luxembourg, koud met een waterig zonnetje ...


Musée Picasso heeft een grote collectie werk van Picasso, zeer gevarieerd, geen topwerken volgens de gids, maar toch wel een paar, volgens Kek.
Veel werken waren eigendom van Picasso en werden bij zijn dood in 1973 geconfisqueerd door Frankrijk als afbetaling van zijn schulden.
Ook voor het interieur en de lichtarmaturen is het gebouw al een bezoek waard.


We leggen het parcours per ongeluk in tegengestelde richting af: eerst de kelder, dan van +3 naar onder, en dat is niet eens zo'n slechte volgorde.

Sculpteren kon Picasso ook!
Twee keer 'femme enceinte', links uit 1950, rechts uit 1949


Een zij- en vooraanzicht van hetzelfde beeld


Kek haar favoriet: Le jeune peintre uit 1972!





Jeune fille assise (1970) en Vieil homme assis (1971)


Een van zijn 'baisers', 1929

Le coupeur de têtes, 1901, actueel?


Op weg naar het Musée du Luxembourg, springen we binnen in de Eglise Saint-Sulpice.


Indrukwekkend gebouw, bijzonder orgel en zowaar een vreemde, astronomische 'meridiaan'




In de rue Férou zien we een muur vol met 'Le Bateau Ivre'


en ontdekken we een merkwaardige uitgeverij!


De tentoonstelling in het Musée du Luxembourg geeft een overzicht van impressionisten  ooit verhandeld door kunsthandelaar Paul Durand-Ruel.
Die mens heeft één en ander door zijn handen zien gaan...


Ondanks dat er veel te veel volk is, is het toch echt genieten.
Van Berthe Morisot heeft Kek nog niets bewust gezien. Haar werk op de tentoonstelling is zo aansprekend dat we nog langs het Musée Marmottan Monet gaan.
Daar geen aanschuifrijen, veel onbekende weken van portret- en landschapsschilders en een onverwacht knappe zaal vol Monet!
(Er mogen daar eigenlijk geen foto's gemaakt worden)




 In een kleinere kamer zijn een aantal karikaturale tekeningen te zien.


Berthe Morisot heeft er ook een zaal. Een aantal werken zijn zeker mooi, maar soms, zoals veel Renoirs nogal zeemzoeterig...


Parijs heeft toch een geweldig aanbod, telkens weer! Er is nog zoveel te ontdekken...
We zien ook nog de retrospective 'Paris Magnum' in het Hôtel de Ville en verbazen ons over de kwaliteit en de sfeer van heel oude foto's over het leven in Parijs.

We sluiten af met eten bij Nanashi, en komen zo nog langs de Place de la République. 
Nog altijd Charlie daar!