California

California
Limantour beach, Point Reyes

dinsdag 22 juli 2014

Waar eet Kek vegetarisch? Deel 1: Gent!

Thuis in elk geval, en verder vooral in Gent en andere Vlaamse steden...

Dé klassieker - ik kom er al sinds mijn studententijd, ging er tijdens mijn Gentse periode van wonen en/of werken, ga er sinds de kinderen in Gent studeren heel regelmatig - is de
Appelier. 
Pretentieloos, vers, lekker en evenwichtig! Dagschotel wordt aangekondigd op een krijtbord in de inkom. Vriendelijke bediening, kindvriendelijk, gratis water, lekker sausje dat apart op tafel komt, eigen desserten, biobier... en EVA- korting! Een echte aanrader, ook de tuin! 's Avonds is er ook steeds een pastaschotel. Zelf heb ik die nog nooit geprobeerd, maar mijn kinderen wel! Veganistisch op verzoek!

Gent is een echt paradijs voor vegetariërs. Geweldig!

Avalon is mijn plek als het iets meer mag of moet zijn, als er iets te vieren valt, of ik ben met een niet-vegetariër op stap. Ze werken bij Avalon ook met dagschotels of dagmenu, die ook op een krijtbord worden aangekondigd. De creaties zijn een lust voor het oog en voor de smaakpapillen. Zeer fijne en originele combinaties van smaken en kleuren komen op je dagelijks bord. De desserten zijn elke dag anders en origineel! Alles is er kraakvers en biologisch, je krijgt er EVA-korting, krant en tijdschriften als lectuur, wel geen water op tafel. Enkel 's middags open en dat is soms wel lastig... 

Vegan eetopties zijn de Komkommertijd en het Lekker GEC. 
Ook Avalon kookt meestal veganistisch natuurlijk!
In de Komkommertijd hebben ze voor een buffet-stijl gekozen,  waarvan je voor een vaste prijs zoveel mag eten als je kan. De Vietnamese loempia's zijn een gegeerde klassieker, en voor de rest kan je elke dag een andere soep proberen, verschillende koude en warme gerechten en een dessert, meestal gebak. Je krijgt er EVA-korting en geen water op tafel. Ik heb vaak wel het gevoel niet echt 'welkom' te zijn in de komkommertijd, of met andere woorden: ik vind ze daar niet erg vriendelijk. 
Nog een nadeel is dat je enkel cash kan betalen.
Vriendelijk zijn ze zeker in 't lekker GEC. Je eet er per gewicht: zelf opscheppen, je bord wordt aan de kassa gewogen, je betaalt naargelang het gewicht. Met wisselende koks krijg je ook wisselende kwaliteit, of met andere woorden: het is niet altijd even lekker. Of je een evenwichtige maaltijd samenstelt, hangt ook helemaal van je keuzes af. Dat is in de komkommertijd niet anders. Bij goed weer kan je buiten op het terras eten en tegelijk 'mensen kijken'. Je krijgt er EVA- korting en je kan er ook gewoon iets komen drinken! Alles is er bio en zoveel mogelijk ecologisch en duurzaam. Bovendien vlakbij het St Pietersstation, wat wel makkelijk is als je met de trein reist.

Recent hoorde ik over de Zuidkant: bio, home-made, elke dag anders. Wat ik hoorde was heel positief, dus ging het richting Gentbrugge. Na één maaltijd kan je natuurlijk geen restaurant beoordelen. De inrichting is erg mooi, ruime tuin met vijver en bomen, en het eten wordt zeer toegewijd klaargemaakt en toegelicht. Water aan tafel en EVA- korting. Mijn bord tapas was erg lekker,


 maar het hoofdgerecht, een tajine, was niet erg evenwichtig. Lekker dessert! We hadden allicht een 'slechte' dag, want op de website kan je alle menu's bekijken, en die zien er veelbelovend uit.  
Krijgt zeker een tweede kans! 


En verder heb ik ooit Cuisine ouverte geprobeerd, het vegetarisch menu in de Walrus, de vegetarische dagschotel in de Bioplanet,  en De groene waaier
De Walrus en de Bioplanet kunnen gecatalogeerd worden als 'veel en voedzaam'  en dus waar voor je geld! Bij Bioplanet krijg je ook EVA-korting, tenminste op de vegetarische gerechten...
Met Cuisine ouverte heb ik een probleem. Het is mij daar de drie keer dat ik er was niet erg meegevallen, ondanks dat mijn gezelschap wel enthousiast was. De ruimte zal er ook wel voor iets tussenzitten, en eerlijk gezegd, vond ik het daar geen waar voor mijn geld. Maar dat was in de absolute beginperiode, dus misschien moet het toch wel sympathieke restaurantje nog eens een kans krijgen?
Over De groene waaier durf ik niets meer te zeggen, omdat het te lang geleden is dat ik er kwam. Het ligt dan ook een beetje 'uit de richting'...

En oei, ik was de Greenway bijna vergeten! De Greenway is soms echt dé oplossing, omdat het centraal ligt, altijd open is en een aantal vaste (lees vertrouwde) opties heeft.  Bovendien is het daar zo ongedwongen, dat je er echt op je gemak bent! Sinds enige tijd geen EVA- korting meer, maar een eigen klantenkaart.

Wordt vervolgd! Er zijn nog Vlaamse steden waar heel lekker vegetarisch gegeten kan worden!









5 opmerkingen:

  1. Cuisine ouverte gaat verhuizen denk ik, naar Gentbrugge.
    Nonno heeft superlekker vegan ijs (alle fruitsmaken behalve banaan).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Naar ik uit goede bron vernomen heb is de cuisine ouverte ondertussen cuisine fermée

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sanne vindt Tuin van Eten (ook in Gent, dicht bij Sint-Pieters) heel leuk. Moet je mss ook eens proberen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij Cuisine Ouverte aan het raam hangt iets over Qorn'r (Landjuweelstraat Ledeberg): vegetarisch/veganistisch eethuisje & catering.

    BeantwoordenVerwijderen