California

California
Limantour beach, Point Reyes
Posts tonen met het label zee. Alle posts tonen
Posts tonen met het label zee. Alle posts tonen

maandag 8 april 2019

Sponsen en zo

Een zeewandeling brengt altijd herinneringen naar boven...
Ook deze keer, en de aanleiding zijn de ‘sponsen’ die vrij talrijk aangespoeld zijn.


Kek haar vader (1926-1979) had de dwingende gedachte dat hij zijn schaarse twee weken ‘congé payé’ zonder zijn kinders moest doorbrengen.
Het is moeilijk voor te stellen dat eind jaren 50, begin jaren 60 van vorige eeuw zijn werk zo stresserend was. Vermoedelijk waren het gewoon de kinders die hem teveel stress bezorgden.
Soit, wij, de kinders, werden verdeeld over de familie en Kek haar vader ging met Marie-José, zijn vrouw en Kek haar moeder, op reis.
Zo heeft Kek weken doorgebracht bij Nonkel Paster en zijn meid Marie. 
Ze leerde daar ‘misdienen’ en dat je best een kurk tussen je tanden klemt als je zilveruitjes schoonmaakt voor de inmaak. 
Ze verveelde zich er verder stierlijk.

Uitzonderlijk gingen we als gezin eens een paar dagen naar zee.
Kek haar vader hield niet van de zee.
Kek kan zich niet meer herinneren hoe de dagen precies gevuld werden.
In elk geval zal er wel gestrandwandeld zijn.
Kek raapte alles op wat ze kon vinden:
 eikapsels van de wulk (door Mémé steevast ‘sponsen’ genoemd), zeesterren, zeewier, krabben, schelpen...
Thuisgekomen werd alles in een schoendoos onder in Kek haar kleerkast opgeborgen 
... en vergeten.
Op een dag vond Mémé, afgaande op de stank, de doos met rottende zeeorganismen 
en belandden al Kek haar vondsten in de vuilnisbak.
Einde van weer een verzameling.

Tegenwoordig liggen nog steeds ‘sponsen’ op het strand, zeesterren zijn nog maar zelden te zien.


En Kek raapt nog steeds vanalles op van het strand, ze kan het niet laten, maar is wel enigszins selectief geworden.
Ziehier de mooie oogst van de wandeling, en er is niet eens gezócht.



Blij dat er maar twee ‘Margotschelpen’ (uiterst rechts) te rapen waren.
‘Een Margotschelp zien en niet oprapen brengt ongeluk’
Ooit heeft Kek dat ‘verhaaltje’ aan Viktor, Miel en Lotte verteld, en eens uitgesproken...tja.
(Kinderlijke gedachten kunnen wel gelukkig maken)

‘Onze’ zeewandeling, minus dag 4

Het werd echt eens tijd.
Tijd om een goeie traditie verder te zetten.
En dus trekt Kek haar wandelschoenen aan en treint ze naar Knokke,
om drie dagen later vanuit de Panne terug te treinen.

72u zee, wind, zand en hopelijk ook wat zon...

Dag 1: Knokke - Blankenberge

 Vroeger wandelden Snor en Kek ook vaak in de omgekeerde richting, van De Panne naar Knokke.
Maar aankomen in Knokke is een beetje een domper op de wandelgeneugten.
Als je er vertrekt, wordt het alleen maar beter.
(Natuurlijk is het ook wel af en toe eens goed om met de Knokse mensen en hun irreële wereld geconfronteerd te worden. Maar dan beter in ‘t begin van de wandeling.)

Het weer is geweldig, de zee rimpelloos.
Het strandreservaat in Heist ligt er weer mooi bij.
Kek houdt ook wel van het zicht op de havenactiviteiten.



Stel dat het grootste deel van ons strand zo begroeid zou zijn...



In Zeebrugge is het een hele tocht rond de havengeul.



Voor de liefhebbers is er de Westhinder en de achterliggende verroeste duikboot.



In het Werftje, vijf jaar geleden nog een goor cafeetje met een zandig ‘terras’ met plastieken stoelen en tafels, is het druk. Er is nu een semi-overdekt terras - Kek denkt dat ze dat nu een ‘lounge’ noemen - met zalige zitplekken. 
De garnaalkroketten waren vijf jaar geleden al lekker en ze zijn het nog altijd.
(Ja, Kek haar jaarlijkse zonde tegen het vegetarisme)
Ze hebben ook een goeie bierkaart!


En dan is er terug het strand! 
Aan de Zeebrugse kant van de havengeul begint zich zowaar ook een stukje begroeid strand te vormen.
Planten zijn toch echt bijzondere wezens...



Het kunstwerk van Jean Bilquin staat er nog steeds!
Al sinds Beaufort 2006...



En dan komt Blankenberge in zicht.



Het laatste stukje wandelt Kek over de duinen, langs De Fonteintjes.





Van de pier is het nog een eindje naar Uitkerke.
Kek logeert in de Wullok en die is vol met herinneringen...

Dag 2: Blankenberge - Oostende



Van de Wullok gaat het via de Blankenbergse jachthaven naar het strand.
Kek heeft er zelden zo’n laag eb gezien.
Dat geeft een mooi beeld van de zonaties op de wanden.





Over Wenduine en Den Haan valt niet veel te vertellen.
Na Bredene gaat het in rechte lijn naar Oostende!





Kek vindt het een hele geruststelling dat de overzetbootjes ook met duct tape gerepareerd worden!



In Oostende wordt de nieuwe editie van Crystal Ship voorbereid!
20 april moeten de werken klaar zijn.


Om vijf uur nog even zonnen aan het Casino!


Omdat Kek weer vergeten is dat de Organico, een geweldig restaurant in Oostende, ‘s avonds niet open is, wordt het de Vegan soep in haar logies De Rubens.



Dag 3: Oostende - Oostduinkerke

Het is 8u30 en daar komen mijn dagtrippers!





We zien nog wat Beaufort-bekenden in Westende.





En kunnen wat nieuwe toestellen uitproberen op de dijk!



The navigator



Het zeehondje blijft natuurlijk niet lang genoeg zitten...
Enkel zijn rug is nog te zien.



Nieuwpoort in zicht!





Men van Nina Beier



Nog even kleumen, met wat koude dranken op een terras en dan inchecken in de Peerdevisser en gaan eten.



In al die jaren (sinds 1999) dat we al naar Oostduinkerke komen, zijn we nog nooit in de Spelleplekke gaan eten. 
We beslissen om het een kans te geven, vooral omdat er Vegan en vegetarische opties zijn.
De ervaring is niet echt positief.
Misschien zijn hun visgerechten wél lekker. Kek haar curry is dat eigenlijk niet ... jammer!

Dag 4: Oostduinkerke - Adinkerke

Beetje flauw, achteraf bekeken, maar dag 4 is in t water gevallen.
Tegen dat Kek van de Peerdevisser op de dijk is, is haar broek doornat, en ook de mouwen van haar fleece.
 Onmogelijk te zien waar de zee ophoudt en de lucht begint, zo mistig is het ook.

Het zag er dus niet naar uit dat er in de eerste uren beterschap zou optreden.
En 5u later is Kek dan ook terug thuis, na een lange reis.
Daar schijnt de zon...

Wandelen aan zee is een van de betere tijdsbestedingen!
Kek ziet al uit naar de zomerse Harie...

vrijdag 7 september 2018

En dan is er de vierde week

Dat is onze laatste week in de Harie ...
Die vierde week moest erbij omdat anders de derde week al de laatste week is.
Op die manier is er ook ooit de derde week bijgekomen.
Kek heeft een moeilijke relatie met ‘laatste weken’ en ook met ‘laatste dagen’ en de ‘laatste avond’.
En dan zwijgen we nog over de laatste keer zwemmen, de laatste zonsondergang of de laatste keer zuur soep ...

Een week met heimwee naar de kleine kinderen
Een week vol grote kinderen
Een week die even snel als elke vorige week afgelopen bleek
en waar het elke avond vroeger donker werd

Een week vol met zwemmen en wandelen
En wandelen en zwemmen
En spellen spelen en lezen
En lekker eten
En een verjaardag


Wandelen

Rond de Doornpanne, een stuk langs een paardenpad
en een stuk wildwandelen...




Door de duinen aan Sint-André


Naar Nieuwpoort door de Ter Yde duinen
voor een bezoek aan Tante Jeanne



Een training van 30km voor de Refugee Walk
Margot komt er speciaal voor naar Adinkerke.
Van het station gaat het via een aantal knooppunten naar de Krakeelduinen 
en via de Sahara langs de Franse grens naar het strand.




Fien en Kek haken na 9km af in De Panne.
De rest wandelt nog 21km verder.

Zwemmen dan
Bij vloed, zoveel is duidelijk
Of het nu ‘s morgens vroeg, dan wel ‘s avonds laat is
Er wordt bij vloed gezwommen!



We hebben een trouwe handdoekbezorger!



En natuurlijk zwemmen we soms ook overdag
Als het maar bij vloed, of toch bij ‘bijna vloed’ is...




Spellen spelen




Bij Tzolk’ien is het hard nadenken geblazen.




Eten doen we ook
Veel en lekker
Zeker als de Qui kookt
En er wordt -een traditie- een verjaardag gevierd in de Sassy’s met
PIZZA!


Sommigen eten nog een tweede, bij wijze van dessert




En dan komt het laatste vertrek, 
met tram, trein, tram en veeeeeeel bagage





Kek gaat op haar allerlaatste dag aan zee nog wandelen bij Ysermonde.
Ze ziet er een merkwaardig kunstwerk van Edith Dekyndt voor Beaufort
De trap wordt blijkbaar gebruikt om op regelmatige tijdstippen de ruiter en het paard op te poetsen.







Links het reservaat, rechts het militair domein en af en toe veel gepensioneerden op elektrische fietsen



De mooie vlakte van het reservaat, 
met het lelijke Nieuwpoort er achter



Met de overzet terug naar Nieuwpoort-bad



En tot slot de laatste zon-zonder-gang
Binnen 11 maand zijn we terug -