California

California
Limantour beach, Point Reyes
Posts tonen met het label beaufort. Alle posts tonen
Posts tonen met het label beaufort. Alle posts tonen

maandag 8 april 2019

‘Onze’ zeewandeling, minus dag 4

Het werd echt eens tijd.
Tijd om een goeie traditie verder te zetten.
En dus trekt Kek haar wandelschoenen aan en treint ze naar Knokke,
om drie dagen later vanuit de Panne terug te treinen.

72u zee, wind, zand en hopelijk ook wat zon...

Dag 1: Knokke - Blankenberge

 Vroeger wandelden Snor en Kek ook vaak in de omgekeerde richting, van De Panne naar Knokke.
Maar aankomen in Knokke is een beetje een domper op de wandelgeneugten.
Als je er vertrekt, wordt het alleen maar beter.
(Natuurlijk is het ook wel af en toe eens goed om met de Knokse mensen en hun irreële wereld geconfronteerd te worden. Maar dan beter in ‘t begin van de wandeling.)

Het weer is geweldig, de zee rimpelloos.
Het strandreservaat in Heist ligt er weer mooi bij.
Kek houdt ook wel van het zicht op de havenactiviteiten.



Stel dat het grootste deel van ons strand zo begroeid zou zijn...



In Zeebrugge is het een hele tocht rond de havengeul.



Voor de liefhebbers is er de Westhinder en de achterliggende verroeste duikboot.



In het Werftje, vijf jaar geleden nog een goor cafeetje met een zandig ‘terras’ met plastieken stoelen en tafels, is het druk. Er is nu een semi-overdekt terras - Kek denkt dat ze dat nu een ‘lounge’ noemen - met zalige zitplekken. 
De garnaalkroketten waren vijf jaar geleden al lekker en ze zijn het nog altijd.
(Ja, Kek haar jaarlijkse zonde tegen het vegetarisme)
Ze hebben ook een goeie bierkaart!


En dan is er terug het strand! 
Aan de Zeebrugse kant van de havengeul begint zich zowaar ook een stukje begroeid strand te vormen.
Planten zijn toch echt bijzondere wezens...



Het kunstwerk van Jean Bilquin staat er nog steeds!
Al sinds Beaufort 2006...



En dan komt Blankenberge in zicht.



Het laatste stukje wandelt Kek over de duinen, langs De Fonteintjes.





Van de pier is het nog een eindje naar Uitkerke.
Kek logeert in de Wullok en die is vol met herinneringen...

Dag 2: Blankenberge - Oostende



Van de Wullok gaat het via de Blankenbergse jachthaven naar het strand.
Kek heeft er zelden zo’n laag eb gezien.
Dat geeft een mooi beeld van de zonaties op de wanden.





Over Wenduine en Den Haan valt niet veel te vertellen.
Na Bredene gaat het in rechte lijn naar Oostende!





Kek vindt het een hele geruststelling dat de overzetbootjes ook met duct tape gerepareerd worden!



In Oostende wordt de nieuwe editie van Crystal Ship voorbereid!
20 april moeten de werken klaar zijn.


Om vijf uur nog even zonnen aan het Casino!


Omdat Kek weer vergeten is dat de Organico, een geweldig restaurant in Oostende, ‘s avonds niet open is, wordt het de Vegan soep in haar logies De Rubens.



Dag 3: Oostende - Oostduinkerke

Het is 8u30 en daar komen mijn dagtrippers!





We zien nog wat Beaufort-bekenden in Westende.





En kunnen wat nieuwe toestellen uitproberen op de dijk!



The navigator



Het zeehondje blijft natuurlijk niet lang genoeg zitten...
Enkel zijn rug is nog te zien.



Nieuwpoort in zicht!





Men van Nina Beier



Nog even kleumen, met wat koude dranken op een terras en dan inchecken in de Peerdevisser en gaan eten.



In al die jaren (sinds 1999) dat we al naar Oostduinkerke komen, zijn we nog nooit in de Spelleplekke gaan eten. 
We beslissen om het een kans te geven, vooral omdat er Vegan en vegetarische opties zijn.
De ervaring is niet echt positief.
Misschien zijn hun visgerechten wél lekker. Kek haar curry is dat eigenlijk niet ... jammer!

Dag 4: Oostduinkerke - Adinkerke

Beetje flauw, achteraf bekeken, maar dag 4 is in t water gevallen.
Tegen dat Kek van de Peerdevisser op de dijk is, is haar broek doornat, en ook de mouwen van haar fleece.
 Onmogelijk te zien waar de zee ophoudt en de lucht begint, zo mistig is het ook.

Het zag er dus niet naar uit dat er in de eerste uren beterschap zou optreden.
En 5u later is Kek dan ook terug thuis, na een lange reis.
Daar schijnt de zon...

Wandelen aan zee is een van de betere tijdsbestedingen!
Kek ziet al uit naar de zomerse Harie...

maandag 24 september 2018

Wind en regen en streetart

Uitgerekend het winderigste en natste weekend van september trekken Margot en Kek naar Oostende voor een uitgestelde Crystal Ship en wat last minute Beaufort.
We zijn zeer benieuwd naar wat de derde editie van Crystal Ship zal bieden...

We logeren twee nachten in het spiksplinternieuwe hotel Upstairs, 
in de Hertstraat.
Het design van de benedenruimte is geweldig, het restaurant draait goed, de kamers zijn in orde maar toch wel redelijk stoffig, en de receptionist zit er zo te zien en te horen niet met volle goesting.
Ons bed ligt altijd weer vol zand.

De eerste avond gaan we in de buurt van het hotel, in het half- en uiteindelijk volledig donker al wat streetart spotten.
Het is soms zo bangelijk stormachtig dat Kek zich wel een helmpje wenst.

Dourone, met zijn thema’s vrijheid, respect en diversiteit in een kleurrijk werk


Ben Slow vereeuwigde dit Oostends koppel op een Oostends hotel.


We zijn echt fan van de speelse, humoristische werkjes van Oakoak  een Franse kunstenaar. 
Oakoak gebruikt in het straatbeeld aanwezige elementen om er een fantasietje mee uit te halen.





Hieronder een combinatie met Jaune, die al voor de derde keer zijn mannetjes mag loslaten in Oostende.


Dag twee doen we de ronde van Oostende, wat ons 34000 stappen oplevert, een natte broek, natte voeten, natte mouwen en een loopneus.
Maar we beginnen droog met een heerlijke Oakoak die we in het donker misliepen...




Kek is fan van dit poëtische werk van Sainer!



Het Uruguayse collectief Licuado verenigt de zee en de storm symbolisch in twee vrouwen.



Een werk van Matthew Dawn
een zelfportret waarbij hij ego en bekendheid in vraag stelt.
Sluit wel aan bij alle lachende politiekers, of politiekers in spe die overal aan de Oostendse ramen geplakt zijn.



Een nachtelijk tafereel van de Gentse A Squid Called Sebastian




Een verroest autowrak met 2 vreemde figuren: werk van de Argentijnse Milu Correch



Een mooi werk van Miel - het is eigenlijk een werk uit twee delen aan de twee uiteinden van een gebouw
Miel hoort bij het kunstenaarscollectief Telmo & Miel



Een vrolijk, kleurrijk werk van de jonge winnares van de talentenjacht 2018:
Chiara Danneels



Er is nog meer moois, maar het is lastig foto’s te maken bij regen en ontij en bovendien zijn we bij twee werken niet geraakt tijdens ons weekend.
Gelukkig blijft streetart lange tijd aanwezig en komen we volgend jaar allicht terug voor een vierde editie.
Er zijn nog veel muren in Oostende!

Onze omzwervingen leveren ook nog veel fijne Jaunes op!





Op een bed & breakfast


Op een schoolgebouw...



We bezoeken nog een paar werken van Beaufort 2018!

Holy Land van Kader Attia in Middelkerke





Monument for a wullok van Stief Desmet op het einde van de strekdam in Oostende



‘s Avonds maken we nog een night run mee, waar veel volk door regenachtig Oostende 7, 14 of 21km loopt. Dat is 1, 2 of 3 keer dezelfde toer.

Omdat er storm en bakken regen voorspeld zijn, gaan we op dag drie enkel nog naar de boekenmarkt in de bib. 
Het is een organisatie in het kader van het literaire festival WoordZee dat normaliter in ‘t Leeshuus en op de Groentenmarkt zou doorgaan.
Kek vindt er een paar werkjes van Toon Tellegen.
Dat is weer een paar dagen leesplezier -