California

California
Limantour beach, Point Reyes
Posts tonen met het label opruimen. Alle posts tonen
Posts tonen met het label opruimen. Alle posts tonen

donderdag 11 mei 2017

Een diepe duik in het verleden

Te zien aan wat er allemaal uit Mémé haar kasten komt, heeft Kek toch wel één en ander gemist in haar jongere jaren.
Niet zo heel verwonderlijk, natuurlijk, want ze zat vanaf haar 12 op internaat, en daarna op kot in Gent, met andere interesses dan de gebeurtenissen in het 'achterlijke' Izegem.

Kek heeft ondermeer het leegmaken van het huis van Mémé bakkers (de moeder van Mémé) gemist, het sorteren van documenten na het overlijden van haar vader, ... en wordt nu met allerlei paperassen en prullaria geconfronteerd: schoendozen vol, al jaren onaangeroerd.
Niemand die nog weet wat, van wie, van waar, ... Het stemt tot nadenken over alles wat we bijhouden en de snelheid waarmee complete generaties verdwijnen!
Vermits het om eerder anekdotische vondsten gaat, zal dit verslag niet volledig en allicht ook niet volledig chronologisch zijn! En omdat 'trop' teveel is, zal de firma Vanderschaeve-De Vos en Cie in een later bericht komen, evenzo de Scola Cantorum Cantemus Domino.

In een achterafkast in de garage van Mémé haar huis - waar nooit een auto gestaan heeft - vindt ze de liefdesbrieven die Mémé aan haar Jean stuurde tijdens zijn legerdienst. Die zijn nu herenigd met de brieven die ze zelf kreeg, uit de Leopoldskazerne in Gent.

Ze vindt er dozen vol doodsbrieven, doodprentjes en knipsels uit kranten met aankondigingen van overlijdens;

De vader van Mémé, Pepe Bakkers

 

De vader van Kek haar vader 

 

(Van het overlijden van de beide grootmoeders van Kek is er geen spoor)

overschotten van communieprentjes (hier van Filip zijn eerste communie 1959 - je wil niet weten hoe de tekst op de achterkant luidt);

 

Ook vindt ze oude en heel oude foto's die ze nooit eerder zag zoals

- Het gezin Verhaeghe-Petillion, oftewel Mémé en Pepe bakkers en de zes kinderen

 

- Het gezin Vanderschaeve-Soete in redelijk bedrukte sfeer omdat dochter Cécile ging intreden in de Carmel
(Maart 1952 - Mémé zwanger van Kek)

 

Foto's ook van de vele priesters, paters, nonnen en andere geestelijken uit de familie Verhaeghe. 
De Vanderschaeve's hadden minder last van roepingen...

Vindt ze het schoolreglement (1944) terug van de tijd op het St Jozefscollege te Kortrijk van haar vader;

 
Met belangrijke toevoegingen ...

 
 

De schrik dat het er in het station te werelds zou aan toe gaan, zat er bij de Eerwaarde Broeders dik in: zie p9 puntje 7!
En zeker: 'het godsdienstonderricht is het eerste en belangrijkste vak van het leerplan (p7 III1)'

Vindt ze een doorgangsbewijs voor Mémé en veel aandenkens aan de huwelijksreis in 1951;


 
 
Vindt ze nieuwjaarsbrieven en menu's van allerlei feestelijke diners;

 
 
Vindt ze sporen van katholieke indoctrinatie zoals een schrijven (van 6 bladzijden, daterend van juli 1954) over al het onheil dat over de kinderen zal komen als ze naar een andere dan een katholieke school gestuurd zullen worden; 

  
En veel brieven van nonnen en paters om de prachtige muziek van de Scola Cantorum te prijzen;

 
Veel documenten ook die verband houden met de muzikale activiteiten van Kek haar vader: over de muziekacademie en de VOLLMA (klinkt als een IKEA-zetel, maar is voluit de vereniging van oud-leerlingen en leerlingen van de muziekacademie van Izegem) de Scola en het gregoriaans, en natuurlijk over Herman Roelstraete;

Ook de brochure van een concert van Dalida - waar hij grote fan van was - in de Olympia in Parijs, vermoedelijk ergens tegen het eind van de jaren 60 van vorige eeuw. In heel de brochure is geen jaartal te vinden.
Kek herinnert zich nog wel hoe die maanden, zoniet jaren op zijn nachtkastje lag.

 

Dit is de voorlopige oogst. Er zijn nog kasten om door te nemen...

Kek haar plan is nu om de zeldzame oude familieleden, die nog goed bij hun verstand zijn, eens op te zoeken om personen en plaatsen op de vele foto's te identificeren.
En het 'goede voornemen' om vanaf nu op foto's aanduidingen te schrijven, maar dat gaat natuurlijk niet met elektronische foto's,  en om paperassen in te scannen en te dateren. 

En ondertussen is Mémé zich van heel het leegmaken van haar huis niet echt bewust en gaat het 'leven' verder in de Plataan.
Mémé krijgt met de post een gratis boekske, het 'okra magazine'...

 

Volgt dit gesprek:
Wat is dat voor een boekske?
T' is iets voor senioren, voor oude mensen!
Voor ik niet, dan, zegt Mémé

Natuurlijk niet, want bijna 92 is misschien ook al te oud voor dat boekske!
Maar niet om te scrabbelen!
Want om in haar ene beurt 'werk' aan te leggen en in haar volgende 'veest' en Kek uiteindelijk met 401 tegen 259 te verslaan, heeft ze nog een goed werkende bovenkamer!

 
 

maandag 1 mei 2017

Een huis moet leeg

En Kek vraagt zich af hoe anderen dat doen, een huis leegmaken.
'T is niet dat ze nog geen ervaring heeft met dingen van anderen opruimen: ze deed het bij Bomma haar vertrek, en bij Snor zijn vertrek.
Een mens wordt zichalleszins bewust van zijn eigen sterfelijkheid en van de 'tijdelijkheid' van wat we allemaal willen bijhouden en koesteren.
Als ze denkt aan diegenen die haar eigen spullen zullen moeten opruimen, dan wordt ze al plaatsvervangend nerveus.

Hoe doen anderen dat eigenlijk, een huis leegmaken?
Gewoon afvoeren?
Een opkoper bellen?
Doen anderen het chaotisch - iedereen neemt wat hij kan gebruiken of wil bijhouden - of met duidelijke afspraken?
Of doen ze het zoals Kek?
Wegdromen bij elk al lang vergeten voorwerp dat terug bovenkomt en er uiteindelijk geen afscheid van kunnen/willen nemen? Dat gevoel van verlies van de (onbekommerde kinder)tijd tegelijk koesteren en wegduwen. De tijd waar alles nog moest beginnen ...
Wie zei ook weer:
"La mélancolie, c’est le bonheur d’être triste"?

In elk geval Mémé haar huis is verkocht en moet nu leeg.
Het is een heel karwei, dat duidelijk niet in één sessie kan geklaard worden.
Dat het huis voor Kek aan de andere kant van het land staat, maakt het er niet makkelijker op.

Mémé, die al lang geen Tsunamémé meer is, ging nog een keertje mee en zat in die 'goeie zetel' te genieten van 'alle mooie dingen in haar mooie huis'.
Het blijft wel heel erg voor haar om niet meer thuis te kunnen wonen.

 

En natuurlijk is er 'de gustibus...' maar haar huis wás ook wel bijzonder, en ondanks hier en daar uitgeleefd en niet hedendaags, ook bijzonder goed in orde.
Zelfs de boiserie wordt nu ineens met andere ogen bekeken.

 

Kek maakte alvast een selectie van memorabilia die ze wil redden van de kringwinkel of de rommelmarkt, en haar eigen huis begint stilaan op een museum te lijken...

Twee borden die al zolang ze zich kan herinneren in de keuken, pardon, de achterkeuken, aan de muur hangen.
Niemand weet nog waar die oorspronkelijk vandaan kwamen.

 

Een beeldje van een bijzonder priester en een geschilderde kop van Schumann die onlosmakelijk verbonden zijn met Kek haar vader, maar waar ook al niemand de origine van kent.

 
 

Hoewel ze niet echt Kek haar smaak is, 'moet' ze zich ook over deze vaas ontfermen.
De vaas, allicht nog een trouwcadeau - maar dat wist Mémé niet meer heel zeker - vindt ze bij haar laatste bezoek nog steeds prachtig.

 

Het harmonium was sowieso al voorbestemd om in Kek haar huis te belanden. 


Een onnozel vaasje maar ook zo sterk met Mémé verbonden. Kek heeft het zo dikwijls afgestoft in haar jeugd...

 

En dan hebben we het nog niet gehad over de vele foto's, brieven, documenten en andere persoonlijke spullen.
Tja, Kek weet dat het allemaal maar voorwerpen zijn en dat ze beter zorg en aandacht kan geven aan de mens zelf, maar toch...
Uiteindelijk kan je een huis beter opruimen met respect voor zijn ex-bewoners!
Het is al erg genoeg om te blijven zitten met de vraag waar al die tijd gebleven is, om dan daarna nog eens tot de vaststelling te komen dat ook alle tastbare herinneringen weg zijn.

En gelukkig dat Mémé niet alle knutselwerkjes en tekeningen van kinderen en kleinkinderen bijgehouden heeft...
In Kek haar huis staan dozen vol en hangen muren en kasten vol.
Tijdens de logeerpartij van Viktor, Emiel en Lotte in de paasvakantie is er weer heel wat geproduceerd!

 
  

Voor de takkenbeesten werd natuurlijk een mooie plek uitgezocht!

 

En de tekeningen sieren de keukenkasten.

 
 

Van al dat knutselen en schilderen en tekenen werden we allemaal ook wel heel moe...

 
  

Af en toe wat stilstaan, we doen het veel te weinig en soms, zoals bij het leegmaken van een ouderlijk huis, worden we er dan weer eens toe gedwongen...

dinsdag 21 juli 2015

Opgeruimd staat

Hamster Kek heeft opruimplannen! 
Veel zorgvuldig bijgehouden spullen passeren de revue om plaats te maken.
Tja, voor wat eigenlijk?
Gewoon plaats! Een paar lege plekken graag.
Leegte brengt rust in hoofd en huis!

De huisgenoten zullen het geweten hebben...
In een eerste opruimsessie wordt het 'kot op Kek haar kamer' aangepakt. 
Daar zijn we met twee of feitelijk met drie - de één telt dubbel - ongeveer 6 u mee bezig. Kek wil na een uurtje al opgeven... 




Het speelgoed staat nu ordelijk en gesorteerd op twee rekken.
Viktor zal zijn ogen niet geloven als hij bij Kek weer eens 'iets leuks vanop jouw kamer' claimt.
Het winters beddengoed vult momenteel de rest van het kot nog op tot er plaats in een kleerkast vrijkomt.

De gang op het eerste verdiep komt vervolgens aan beurt. 
Daar drijft al een hele tijd vanalles bijeen 'dat nog niet weg mag' en 'misschien nog eens nuttig kan zijn'. 
Wie er 's nachts in het donker zijn weg moest vinden, kon al eens struikelen over dozen en zakken en bakken...
Het levert heel wat op voor kringwinkel en containerpark. 
We brengen twee goedgevulde auto's weg.


Er wordt een zak kledij apart gehouden om te verkopen!
(Ondertussen is de gang al terug gevuld aan het raken, met vraagtekens waarover vooral Anna en Quinten uitsluitsel moeten geven)



We maken foto's en sturen ze naar het verre Watou, naar Portugal en naar Maine om te weten wat en hoe ...

Doppe en Fien beginnen vervolgens aan hun kamer, terwijl Zoé en Kek het middelste deel van 'de witte kast' onder handen nemen.




Er komen schatten boven...


Deze fragmenten uit een agenda van het tweede leerjaar van Doppe doen op zijn minst wel de wenkbrauwen fronsen!
Met dank aan Doppe voor deze prachtige collage!


Om wat te bekomen van stof en herinneringen gaat Kek af en toe de moestuin in!
De zomer is al ver gevorderd. De bloei van linde en tamme kastanje is voorbij.
De allerlaatste erwten en labbonen worden geoogst.


De roodneuzen geven fantastische, dikke en lange trossen!



Nu nog een nateelt bedenken, of voor het gemak een groenbemester inzaaien?

zondag 19 oktober 2014

Het grote opruimen is begonnen

Kek hamstert. Of eerder: Kek kan heel moeilijk iets 'wegdoen'.
Het wordt wel tijd om orde op zaken te stellen! 
Immers, hoeveel rommel kan een huis dragen? 
Of beter hoeveel rommel kunnen bewoners in een huis verdragen? 
Hier zit het in elk geval erg dicht bij een kritische limiet! Zeker na een reis zorgen alle ondefinieerbare stapels, IKEA-zakken, dozen en wasmanden, overvolle kasten, schuiven en bergingen, ... voor onrust.

Wat met kleren, die al jaren niet meer gedragen worden, maar die niet weg kunnen omdat ze ooit (te) duur betaald en daardoor dan ook (te) weinig zijn gebruikt? Wat met kleren die niet meer passen, maar ooit na dit of een ander dieet toch nog weer aan zullen kunnen? Wat met kleren waar je doodeenvoudig geen afscheid kan van nemen?
Wat met babykleertjes, bijgehouden tot de kleinkinderen kwamen?
Wat met honderd zachte (oh! en ah!) knuffels?
Wat met schoenen, die misschien ooit nog eens nodig zijn bij een deftige outfit?
Wat met kastjes-ooit voor een grootmoeder gemaakt-die niet eens mooi, laat staan praktisch zijn?
Wat met lakens en dekens in goede staat, maar zelden of nooit meer gebruikt wegens dekbedden?
Wat met voedselvoorraden, ooit in een opwelling of 'in aanbieding' gekocht en nu al jaren een plank in het kot aan het vullen?
Wat met stukken servies, glazen, bekers, ... die nergens nog bijhoren, maar ergens nog steeds een emotionele waarde hebben?
Wat met kindertekeningen, knutselwerkjes, schriften, ... van kleuter tot en met basisschool zorgvuldig bijgehouden?
Wat met dozen vol foto's waarvan datum, plaats, en kinderen en mensen die erop afgebeeld zijn nog maar moeilijk te determineren zijn?
Wat met (oude) verzamelingen postzegels, postkaarten, prentjesboeken, ...?
Wat met puzzels, waarvan toch wel minstens een aantal stukjes ontbreken? Of zelfs niet...
Wat met voorraden cadeautjes, ooit op voorhand gekocht, en nu zelden nog geschikt om iemand mee te verblijden?
Wat met defecte toestellen, die mits een handyman toch nog bruikbaar zouden kunnen worden?
Wat met kabels, laders, stekkerdozen, ... in vele vormen en maten?
Wat met boeken? Oude muffige boeken, niet gelezen boeken, ooit gelezen maar slecht bevonden boeken, studieboeken, woordenboeken en naslagwerken, een encyclopedie, boeken ooit cadeau gekregen maar nooit ingekeken, ...
Wat met muziekpartituren waar ooit of nooit is uit gespeeld? Wat met afgedankte instrumenten?
Mijn huis zit er vol van!

Iemand een suggestie? Of onverwacht interesse?
Kek heeft alvast een goed voornemen om vanaf nu elke week een lading naar de kringwinkel of het containerpark te brengen...
De eerste kubieke meter bestemd voor het containerpark staat ondertussen klaar!