California

California
Limantour beach, Point Reyes
Posts tonen met het label bohol. Alle posts tonen
Posts tonen met het label bohol. Alle posts tonen

maandag 27 februari 2017

Vuurvliegjes!

Na een voormiddag boodschappen op de plaatselijke markt en in de enige mall van Bohol, wordt het een namiddag relaxen bij het zwembad.

De markt is een voedingsmarkt met heel veel vis, zeewier, groenten en fruit.
Alles wordt er aangevoerd in grote manden.

 

 

Hieronder een mand met ube ofte wateryam.
Kek is fan van ube ijs!

 

 

 

 

 

Na de markt, de mall...

In de mall is echt alles te vinden: Hollandse en Franse kazen, Spaanse hesp, wijnen van over de hele wereld, noedels en pasta, amerikaanse en aziatische sausen, soya producten, ... maar geen gewone witte en ongesuikerde yoghurt.

 

Gemotoriseerde tricycles en brommertjes zijn hier de favoriete verplaatsingsmiddelen!
Het hoogste registratienummer dat Kek hier gespot heeft is 2977. Dus er rijden er ongeveer 3000 rond!
Op de achterkant staat steeds een bijbelse spreuk!

 


Om 18 u vertrekken we om vuurvliegjes te spotten.
We gaan naar Maribojoc op de Abatan river.


Het is een avontuurlijke tocht over een vernielde brug die ze aan het heraanleggen zijn.
June en Fanny huurden een bootje en we gaan met twee begeleiders de rivier op!
Kek had verwacht hoogstens een paar vuurvliegjes te zien, maar sommige bomen zaten echt vol: flikkerende lichtjes.
Met de schitterende sterrenhemel er boven was het 'infinity fire flies'!
Het is echt het mooiste dat Kek in jaren gezien heeft!
Eliane maakte met haar goeie apparatuur onderstaand filmpje.

De vliegjes komen af op bloeiende bomen en eten pollen.
Voor het afzetten van de eitjes hebben ze de modderige mangrove ondergrond nodig.


zondag 26 februari 2017

Island hopping

Na een rit van Tabiglaran over de brug naar het eiland Panglao, nemen we de Louisse Vincent voor een boottocht van anderhalf uur naar het eiland Balicasag.
Balicasag is het kleine rondje linksonder.
Het is volgens June een van de beste plekken om te snorkelen.

 

 June heeft alles op voorhand geregeld ( de boten, dragers, parking) en dat is pure luxe, natuurlijk!

Die boten met hun vreemde zijstukken, zijn net grote insecten op het wateroppervlak.
Kek vraag zich wel af waarom in zo'n zonnig land geen zonnepanelen gebruikt worden voor de boten.

 

 

 

 

 

Gewapend met een zwemvest en een snorkelbril aangepast aan Kek haar slechte ogen, doet ze een eerste snorkelervaring op.
Het is redelijk stresserend, maar dankzij de goede zorgen van een Filipino krijgt ze toch heel wat te zien:
van Nemo naar Kingfish, veel koralen, ongelooflijk kleurige vissen, een onderwaterklif met nog meer kleurrijke vissen...

Na het snorkelen doen we nog een vreemd eiland aan.
Het is geheel en al gewijd aan Padre Pio en het bijbelverhaal.
Je kunt er bootjes gebruiken om naar de taferelen in het water te gaan kijken en bomen en struiken staan en hangen vol met heiligenbeelden.
Het zit er ook vol met duiven met nesten. Ze hadden het beter Pigeon Island genoemd.

 

 

Terug in Panglao gaan we eten in The Bee Farm (Bee farm): pizza en salad en gember ijs in een cassave cup.

 

 

 

Het is pure luxe om een land te bezoeken met plaatselijke  mensen die alle organisatie op zich nemen!
'S avonds zijn we wel te moe om nog naar de vuurvliegjes te gaan kijken.
Morgen...


Drie dagen, vier luchthavens en dan KASAGPAN!

Schiphol, Dubai, Manilla (foto boarding desk) en Tagbilaran: 't zijn veel luchthavens in drie dagen...


Maar op Bohol worden we verwend in Kasagpan2, de resort van Fanny en June!

 

met een grote kamer met zicht op zee: de rustige Street of Cebu!



Met vistaco's en zoetzure vis met gember, cheveche, scampi, zoete mango, papaya, bananen, ...

We zwemmen in de infinity pool en in zee en drinken filipijns bier.

 

 

De eerste avond is het dollepret met Côte d'Or en herinneringen uit de studietijd...

 

Onze tweede dag is gevuld met de belangrijkste bezienswaardigheden van Bohol.

De Tarsiers oftewel de spookdiertjes zijn de kleinste, levende primaten. Er zijn twee reservaten waar we ze kunnen zien. Overdag bewegen ze amper en zo kan men bij elk te spotten diertje een medewerker zetten.

 

Door de aardbeving van 2013 vernielde kerken, het zijn er veel en de meeste zullen niet heropgebouwd worden.
De tweede oudste kerk van de Filipijnen, gebouwd uit koraalsteen, aaneengekit met eiwit zijn ze wel aan het renoveren.
We nemen kort een kijkje.

 
 

We passeren een hanenfokkerij onderweg naar de cruise op de Loboc river.
Niet te vatten dat die praktijk nog steeds in voege is.

 

De activiteit bij de Loboc river is een op en top toeristische river cruise met lunch, muziek en dans ...

 
 

We wandelen nog over de 'hanging bridge', een hachelijke onderneming voor lange mensen...

 

Daarna komen de Chocolate Hills aan de beurt. 
Een klim van 220 treden leidt naar een uitzichtplatform. 
We zijn er niet alleen en het is aanschuiven voor een goed plekske voor de foto.
Er zijn heel veel legendes (legendeover de Chocolate Hills, maar het zijn gewoon heel veel onbegroeide heuvels die in een bepaald seizoen chocoladebruin kleuren.

 
 

Onderweg ligt overal de rijstoogst te drogen, meestal langs de baan, maar soms tot het midden van de rijbaan.


We zijn heel blij terug aan te komen in het rustige Kasagpan, en sluiten de dag met nog een zwemsessie in de zee en een gezellig avondmaal!