California

California
Limantour beach, Point Reyes
Posts tonen met het label Muziek. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Muziek. Alle posts tonen

woensdag 23 mei 2018

DARUMA!

Wat in december 2017 begon als een woest plan, werd op 20 mei in AMUZ gerealiseerd: 
DARUMA, het in memoriamconcert voor Snor.
Kek had niet veel in de pap te brokkelen, maar zag dat het (meer dan) goed was!

Veel volk, uit alle hoeken van het land
Uit heel diverse bronnen
Mensen die nog niet eerder samenkwamen

Bomma, helemaal uit de Bijster
Familie, van Snor zijn kant en van Kek haar kant
Nieuwe familie
Vrienden uit de middelbareschooltijd
Vrienden uit de universitaire tijd
De eerste vrienden uit de Aaltertijd
Collega's van Snor 
Ex-collega's van Kek, zowel uit de Leuventijd, uit de Pitzemburgtijd
Vrienden en kennissen uit Schilde en ruime omgeving
Blokfluitisten 
En natuurlijk vrienden en collega's van de nazaten




















Zowaar een divers en warm publiek
Wij werden er in elk geval helemaal warm van
(Kek heeft op DARUMA in elk geval meer gekust dan de laatste vijf jaar ...)

Naast mensen was er muziek, en woord, en beeld
Zoveel jonge en geëngageerde muzikanten




















Een heel mooi en gevarieerd programma


Elena presenteerde zalig


Lien vatte Snor zijn leven in een zalige tekst


Charlotte deed hetzelfde met een sprookjesachtig schilderij



Naast mensen en muziek waren er als vieruurtje veel zelfgebakken koekjes
De bar draaide op volle toeren

The crew




De barkeepers





De koekjes





Kek, en met haar veel aanwezigen waren zwaar onder de indruk
Kek daarnaast ook supertrots op haar nazaten
Het was een gigantisch werk om alles te overdenken en te organiseren
Snor zou het geweldig gevonden hebben

DARUMA zal nog lang nazinderen
En dat is maar goed ook
Ondanks dat een aantal mensen de suggestie deden, gaat het geen jaarlijks weerkerend gebeuren worden

En ja, er kan een mooi bedrag geschonken worden aan de ALSliga
Dus dank aan iedereen die er bij was of gesteund heeft











maandag 23 oktober 2017

Een goeie combi: Brugge en muziek

Sinds jaar en dag is Brugge voor Kek op een of andere manier met muziek verbonden.

Als we vroeger, pakweg 20 jaar geleden op bezoek gingen bij tante Nonne, dan was het met alle instrumenten mee om voor de hele Brugse Carmel een concertje te geven.

Nog maar vijf jaar geleden ontdekten we de MA-concerten én de mogelijkheid om in de hotellerie van de Carmel te overnachten.

En nu heeft Kek een weekend Monteverdi in het concertgebouw achter de rug.
Het is een goeie deal: concerten in Brugge en logeren in de Carmel!
En Monteverdi's muziek is geweldig, zowel de madrigalen door Anima eterna, als de integrale vespers door Collegium vocale.
Hier (ergens) krijg je een idee, voor zo lang dat nog online staat!

Overdag - de concerten zijn 's avonds - is er veel tijd om door herfstig Brugge te dwalen.



Vergeet 'de' reien en 'het' begijnhof en 'het' minnewater.
Er is overal water en er zijn overal godshuizen waar je kan genieten van rust en schoonheid, zonder hordes toeristen.





En er zijn nog veel straatjes waar het heerlijk uitgestorven is.



Kek snapt niet hoe normale mensen in Brugge 'overleven': je moet voortdurend op je hoede zijn voor al die toeristen.
Ze is ondertussen wel specialist in het herkennen van échte bruggelingen: handig als je bvb op zoek bent naar een doodgewone krantenwinkel.
Ze zijn vaak met de fiets, of laten een hondje uit...

Voor streetart moet je (voorlopig) niet in Brugge zijn! 
Kek kan het zich wel voorstellen dat die popperige huisjes echt niet mogen bespoten worden...


Alhoewel: er is dit jaar een projectje gestart: Lengendz.
Jamz heeft een eerste werk mogen maken, in de Hauwerstraat.
Ondertussen zou ook Strook, waarvan al werk te zien is in Oostende, bezig moeten zijn met zijn plankskes...



Natuurlijk is er veel ander moois te zien in Brugge, ondermeer deze koppen boven deuren en ramen van oude huisjes.






Er is een heel bijzonder tuintje in de Pottenmakersstraat.
Je kunt er zomaar binnengaan...


En als je je fiets lang niet gebruikt, krijg je dit...



Achter meters hoge muren gaan ook mooie tuinen schuil!


Die zijn niet altijd toegankelijk, maar het Sebrechtsparkje is dat wel.
In de 15de eeuw nog moestuin van de grauwe zusters, werd het begin 20ste eeuw eigendom van de Brugse chirurg Sebrechts.
Sinds 1980 is het in handen van de stad.



Kek ontdekt op de markt ook een heuse reisboekhandel!
Het is eigenlijk een, weliswaar apart, deel van boekhandel De Reyghere.


En ze gaat natuurlijk ook langs boekhandel de Raaklijn en naar de Oxfam winkel in de LeopoldIIlaan.
In de Brugse Oxfam staan de boeken per auteur en per thema gerangschikt! 
En ze hebben er veel!!!

Eten is een beetje een probleem in Brugge: restaurants genoeg, veel toeristenvallen ook, maar o zo weinig vegetarisch aanbod!
Nu de Lotus niet meer bestaat en er in De Bron nog enkel na reservatie kan geluncht worden, en dan alleen op weekdagen, zijn er bitter weinig vegetarische opties.
Kek had er zich nochtans op verheugd en stond al om 11:30 bij de Bron, maar helaas...
Alles was volgeboekt.
Na twee keer de Pain Quotidien, gaat Kek weer eens op pad naar Noon, maar dat is (weer) niet open...
's Avonds is het vegetarische kloosterkost in de Carmel!


Boven de Carmel van Brugge hangen donkere wolken.
Er zijn nog te weinig nonnen, en de meeste zijn oud of ziek. 
Het bisdom vindt de toestand onhoudbaar.
Kek vindt het heel droevig, maar hoort tijdens het ontbijt dat er een groep 'vrienden van de Carmel' bezig is om uit te zoeken hoe de nonnen toch kunnen blijven.
Als dat lukt, zal er nog vaak naar concerten in Brugge gegaan worden!
Maar het zou vooral super zijn voor de nonnen zelf, natuurlijk.